לול המטילות הייחודי של כפר הנוער בן שמן

לול המעוף של כפר הנוער החינוכי בן שמן, שהוקם על ידי חברת אגרוטופ, מעורר עניין הן בקרב הלולנים בישראל והן בקרב גורמים בחו”ל. התלמידים במגמת הלול לומדים ב- ”לול העתיד”, זוכים לחוויית לימודים מעולה, מקבלים הדרכה ממיטב אנשי המקצוע ומתחנכים לגאווה חינוכית ישראלית.

מאת: דני בלר
צילום: חברת אגרוטופ

כפר הנוער בן שמן, אחד ממוסדות החינוך הוותיקים בישראל שהוקם בשנת 1927, התחדש בלול מעוף שבנתה חברת אגרוטופ, עם ציוד של חברת Big Dutcman, בו 6,000 מטילות שגדלו במשק גליקסמן במושב מצליח בתנאי לול מעוף. סוג הלול נבחר על ידי התלמידים ובכפר הנוער עשו הכל על מנת לאפשר את הקמתו של הלול החדיש שמעניק למטילות תנאי מחייה משופרים. לולי המעוף נחשבים ל- ”לולי העתיד”, בשל העובדה כי המטילות חיות בתנאים טובים, המאפשרים להן לנהוג כמו בטבע – למתוח כנפיים, לרדת אל הקרקע ולחיות בתנאי אוורור מפוקחים.

פגשנו לשיחה את חן דהן, מנהל חוות המטילות בכפר הנוער בן שמן. חן למד בכפר הנוער בין השנים 2000-2005. חן הרגיש בעבודתו בכפר הנוער שהוא ”חוזר הביתה”: ”למדתי כאן, ובשנת 2014 חזרתי לעבודה בתור מדריך בפנימייה, עבדתי במשך חמש שנים כאשר במקביל השתלבתי בעבודה בלול הפטם שבכפר. אני בוגר הפקולטה לחקלאות בקורס מנהלי חוות לולים ובימים אלה אני משלים תואר שני ותעודת הוראה מתוך מגמה שבשנה הבאה אתחיל ללמד בתיכון שבכפר את מגמת הלול לקראת בחינת הבגרות בחקלאות”. בבן שמן, המשק החקלאי הינו חלק אינטגרלי מהכפר. כל ענפי המשק החקלאי מתוחזקים על ידי חניכי הכפר. כל חניכי התיכון לומדים לקראת 5 יחידות בגרות בחקלאות, ונבחנים בחמישה תחומים: לול, רפת, אורווה, נוי וגידולי שדה.

“אני מנהל את חוות לול המטילות מיום הקמתה, הייתי בשטח עם כל בעלי המקצוע, למדתי מה תפקידו של כל בורג שהורכב בלול, והמתנתי בציפייה לקבלת הלהקה הראשונה”.  ענף הלול אינו זר לחן: מצד אחד במשפחתו לולנים ממושב עלמה שבצפון הארץ ומצד שני בני משפחתו בדרום הארץ גידלו בלול סוכנות מאחורי הבית תרנגולי הודו.

“ההנחה הראשונית היא שרוב העבודה בלול הינה אוטומטית, אבל ההפך הוא הנכון. אני לא נותן למערך הטכנולוגי המשוכלל להכניס אותי לשאננות, כי אין כמו לחוש את מה שמתרחש בתוך הלול, לגעת בזבל העופות ולהריח אותו ומתוך זה להבין המון על ההתרחשות בלהקה, להגיע ולהיכנס לתוך הלהקה בשעות מגוונות ולהיטמע בתוכן ולראות את המתרחש, להבין את ההיררכיה בלהקה ולנתח כל תמותה על מנת להבין מה הסיבה בשביל לטפל ולמנוע. הכי חשוב זה תמיד להיות במגמת למידה, אני שואל הרבה שאלות ושואב מידע מהרופא, המדריך החקלאי, אינטרנט ומאמרים מהארץ ומהעולם.”

במגמת הלול לומדים 50 תלמידים בכיתות י”א – י”ב. העבודה המעשית בלול, בהיקף של שש שעות שבועיות, מתחלקת לשתי משמרות – בוקר וצהריים. החניכים  נדרשים לאסוף  כ- 6000 ביצים ביום לקראת משלוח לשיווק, ולבצע עבודות נוספות שיש בחווה. בחגים ובחופשות יש תלמידים הנשארים לעבוד בלול תמורת תשלום.

(הכתבה המלאה – בגיליון אפריל-מאי של עיתון ”משק העופות”)

כתבות נוספות

גידול ויצור עופות בר קיימא

במסגרת הכנס העולמי ל”מזון בר קיימא” בחסות האו”ם שיתקיים בספטמבר השנה. התבקשו המדינות להכין נושאים, הצעות ומחשבות לעתיד יצור המזון בשנים הבאות חזי כהן צילום: