סטארט-אפ: מחזור פסולת מזון להאכלת עופות

מחזור מזון הוא סטארט-אפ אוסטרלי המתמודד עם הבעיה העולמית של בזבוז המזון על ידי הפיכתו להזנת עופות
מאת: חזי כהן
צילום המחשה. קרדיט: Jenny Parkins / CC BY SA 2.0

לדברי המדענים העוסקים בנושא, 30% מכל המזון המיוצר לעולם אינו נצרך. לכן, הרעיון הוא לקחת את הפסולת ולהמיר אותה למוצרים יקרי ערך כמו הזנת עופות ודשן נוזלי. "זו בעיה עולמית. יש פסולת מזון בכל מקום, ויש תרנגולות בכל מקום", אומר בויל מנהל המחקר.

תעשיות בשר העוף והביצים האוסטרליות הן בעיקר ענפים עצמאיים המתחרים על מרכיבי מזון. תעשיית בשר העוף האוסטרלית מייצרת למעלה מ- 664 מיליון עופות לפיטום, בשנה הצורכת כ -3 מיליון טון מזון. בענף הביצים יש כ- 27 מיליון תרנגולות, הצורכות כ- 850,000 טונות של מזון בשנה, ומייצרות יותר מ- 516 מיליון ביצים בשנה.


צילום: יח"צ, מתוך אתר חברת FOOD RECYCLE

לפי הנתונים של מרכז  הכלכלה הבינלאומי, אוסטרליה תצטרך להכפיל את תעשיית העופות עד שנת 2050. נשאלת השאלה: מהיכן אנו הולכים להביא את המזון להאכיל את כל העופות הנוספות שמאכילות אותנו? לפי דעת החוקרים, לאחר מחקרים ראשוניים: מכל 1 טון של פסולת מזון אפשר לקבל ולייצר 390 ק"ג מזון לעופות + 90 ליטר דשן נוזלי, ו- 520 ליטר של מים מטוהרים. (ראה צילום)

בתהליך המחזור (הרשום כפטנט ) פסולת המזון מטופלת בחום באמצעות קיטור ישיר, לחיטוי והשמדת כול גורמי מחלה אפשריים (חיידקים וירוסים ). השלב הבא, הפחתת כמות הנוזלים (מים), לאחר מכן ייבוש. בסוף התהליך מבצעים כפתות של החומר. התהליך נקי ביותר, עם פליטה מינימלית מכל סוג שהוא ויש בו רק 2 תוצרי לוואי, כלומר דשן נוזלי, שמוסיף זרם הכנסות נוסף למתקן, ומים טהורים, המשמשים לגידול מזון חדש.

התהליך מלווה בבדיקות מעבדה ובטיחות ביולוגית. עדיין לא הגיעו לשלב הסופי (איכות החומר). תקוות המדענים להגיע בהקדם מסטארט-אפ למוצר מוגמר. הם אומרים כי: מחזור פסולת המזון למזון להאבסת עופות, הוא פתרון בר-קיימא, מבחינה סביבתית וכלכלית.

כתבות נוספות