שימוש בפרלייט: כך נטפל במטרדי זבובים וריח

שימוש בפרלייט לטיפול ברטיבות קיצונית של לשלשת המטילות  ופתרון להפחתת מטרד זבובים וריח בלולים

אילן אריה, המחלקה לעופות, שה"מ

בעונת הקיץ, המתאפיינת בין השאר בחום קיצוני ומתמשך, מתגבר קצב שתיית המים וההפרשות הרטובות, המכונות "השפרצות" בפי המגדלים. תנאי עומס החום, המשלבים לחות גבוהה וטמפרטורה גבוהה עם אוורור לקוי או חסר, תורמים אף הם למצב רטיבות הלשלשת, אשר אינה מתייבשת במהירות המבוקשת ואינה נערמת ברצפת הלול למעין 'פירמידה', כפי שרצוי.

בנוסף, תנאים אלו אידיאליים להתפתחות ולפעילות מוגברת של חרקים מעופפים, שהבולטים והמטרידים ביניהם הם זבובי הבית –Musca domestica , המתפתחים בכמויות גדולות בלשלשת העופות ונחשבים למפגע סביבתי ולמטרד לעופות ולבני האדם, בעיקר לעובדי הלול ולתושבים בסביבתו. כמויות גדולות של זבובים עלולים לגרום לעצבנות רבה של הלהקה ולפגוע בביצועיה. יתר על כן, הזבוב משמש כנשא לגורמי מחלה שונים, כגון חיידק הגורם לנזלת מדבקת, מעביר ביצי תולעי מעיים ואף משמש כפונדקאי ביניים לכמה מיני תולעים.

התפתחות הזבוב מביצה, לזחל, לגולם ולבוגר תלויה במצע של חומר אורגני מתאים ועשיר ברכיבים ובטמפרטורה נדרשת. שני התנאים הללו מתקיימים באופן אידיאלי בלולים בישראל. הזבל הרטוב, המכיל רק 15%- 35% חומר יבש, מהווה מצע אידיאלי של חומר אורגני בכמות רבה, ולכן מתאפשרת בו התפתחות נוחה של רימות. ביצי זבוב הבית המוטלות בזבל והגלמים עטופים בשכבה קשיחה יחסית המגנה עליהם מיובש ומחדירת רעלים. זבל יבש יותר אינו מאפשר את התפתחותן של הרימות, ולכן שואפים לשמור על זבל יבש ככל הניתן. התנאי השני להתפתחות הזבוב הוא טמפרטורה נוחה, כפי ששוררת בישראל בחודשים אפריל עד נובמבר. בתנאים טובים אלו הזבוב משלים מחזור חיים ב- 14- 10 ימים בלבד, ומכאן נובע ריבוי גדול של זבובים בעונות האביב, הקיץ והסתיו.

על פי הערכות מסוימות, כמות הזבובים הבוגרים בכל רגע נתון מהווה רק כ-30% מכלל האוכלוסייה ,בעוד היתר נמצאים בזבל בצורת ביצים, רימות וגלמים. הרימות גדלות ומשילות את עורן מספר פעמים. לאחר 7- 5 ימים מתגלמות הרימות לגולם, ולאחר 3 ימים בוקע הזבוב ומוכן להזדווג ולהטיל ביצים. לפיכך, טיפול כלשהו המכוון רק נגד הזבובים הבוגרים מבלי לטפל בדרגות הצעירות בזבל, הוא למעשה טיפול בסימפטום הבעיה ולא בשורשה. רק טיפול משולב, שיכלול גם אמצעים להדברת דרגות ההתפתחות הצעירות, יהיה יעיל לאורך זמן. הקושי המתעורר בכך הוא שהטיפולים האלה חייבים להיעשות כמה פעמים במהלך הגידול ובאופן מסונכרן עם המגדלים הנוספים באזור, מה שבדרך כלל לא קורה. הדברת הזבובים והרימות היא פעולה יקרה באופן יחסי, וחקלאים רבים נמנעים ממנה בשל כך.

רימות בזבל רטוב גורמות להעצמת הבעיה – תנועת הרימות בזבל גורמת ללשלשת הרטובה ממילא להתפרק, כך שמופיעות שלוליות לשלשת, שכמעט אינן ניתנות לייבוש כל עוד הרימות ממשיכות לזחול בתוכן.

לאור העובדה שמחזור חייו של הזבוב קצר (10-8 ימים), יש צורך בטיפול בזבל הנערם מתחת לסוללות.


תמונה 1. מחזור חייו של הזבוב (באדיבות ביולוג'יק – פתרונות ביולוגיים)

 

ניתן לחלק את הטיפול בבעיית הזבובים לפעולות מניעה ולפעולות הדברה:

 

  1. 1. מניעה (האמצעי היעיל ביותר)

ממשק נכון של חיסול מוקדי התפתחות הרימות, הכולל את ייבוש כל האזורים הרטובים והלחים. הזבל הרטוב באזורים שאינם מאווררים כיאות ובאזורים שבהם מים מטפטפים מכוסיות שתייה מקולקלות מהווה מקור ראשוני להטלת ביצי הזבובים. חיסול המוקדים הללו ייעשה באמצעות שיפור האוורור, תיקון מהיר של כל תקלת מים ופיזור של סיד על האזור הרטוב. כאמור, ייבוש מוקדי הרטיבות חיוני למניעת התפתחות רימות הזבובים.

יש לקחת בחשבון שלשלשת רטובה עד כדי "נזילה" לא ניתן לפנות מהלול, קשה לשנע ולא ניתן להשתמש בה כחומר גלם לייצור קומפוסט. בנוסף למטרד הריח הקשה כאשר הלשלשת רטובה

  1. 2. הדברה לסוגיה (עדיף להימנע במידת האפשר)

 

מניעה

בחינת שימוש בפרלייט כחומר לייבוש הזבל ולהרחקת פעילות הזבובים

בתצפית זו נעשה שימוש בחומר סופח מים כדי למצוא פתרון לבעיית הרטיבות. ההשערה הייתה כי ייבוש הלשלשת יעכב את התפתחות הרימות ובהמשך יעזור לבניית 'פירמידה' של לשלשת יבשה יותר ויציבה, אשר תמנע אף היא התפתחות של רימות ותפחית מיד את מטרד הזבובים.

תמונה 2. פרלייט המשווק כאבקה בשק של 7 ק"ג, המכיל 100 ליטר. פֶּרלייט הוא  סלע געשי – סוג של זכוכית געשית בעל תכולה גבוהה של מים. שמו נובע מצרפתי:perel  ומתייחס  לברק הפניני של הסלע, וכן לגודלם ולצבעם של הגרגרים הנובעים מהיווצרותו.

בתהליך של חימום מהיר בטמפרטורה גבוהה מאוד הופכים המים במבנה הפרלייט לקיטור לחץ הקיטור גורם לתפיחת גרגירי הפרלייט עד פי 20 מנפחם המקורי. המוצר המתקבל בהיר, קל משקל ועמיד בחום ומתאים לשימושים הרבים הנעשים בו. לפרלייט יתרונות בולטים בזכות תכונותיו כחומר נקבובי, קל משקל, אינרטי, מבודד חום, סטרילי שאינו מכיל מתכות כבדות או רעלים ובעיקר בעל כושר תאחיזת מים.

 

הפרלייט הוא מחצב שאינו רעיל ואינו מסוכן לשימוש.

תכולת הפרלייט כוללת את החומרים המצוינים בטבלה שלהלן:

 

אופן יישום הפרלייט בתצפית:

טיפול א': פיזור של אבקה ביחס של 1 שק ל-6 מ"ר.

טיפול ב': פיזור של אבקה ביחס של 1 שק ל-3 מ"ר.

ביקורת: ללא טיפול

 

תמונה 3. הטיפול בוצע על לשלשת רטובה, מלאה ברימות

 

תמונה 4. יום 0 – טיפול לעומת הביקורת – ללא טיפול

תמונה 5. אזור המכוסה בפרלייט

תמונה 6. כעבור 24 שעות אזור הביקורת שאינו מטופל היה רטוב ורחש רימות

תמונה 7. בטיפול א' כעבור 24 שעות הרטיבות נספגה, מצב הלשלשת היה סביר וכמות הזבובים מעטה

תמונה 8. בטיפול ב' כעבור 24 שעות יש עדיין כיסוי מלא, אין זבובים ולשלשת חדשה מתחילה להיערם

תמונה 9. בטיפול א' כעבור 48 שעות המצב טוב יחסית, אך עדיין נראים אזורים רטובים

תמונה 10. בטיפול ב' כעבור 48 שעות מצב הלשלשת מצוין, יש ספיגה מלאה של הרטיבות, הרימות יבשות ואין זבובים


תמונה 11. טיפול א' כעבור 4 ימים

תמונה 12. טיפול ב' כעבור 4 ימים

 

מבחן יציבות לאחר שבוע

תמונה 13. בטיפול א' נראית בדרך כלל התייצבות והתמצקות של 'פירמידת' הזבל, אין רימות וכמעט שאין זבובים

תמונה 14. בטיפול ב' הלשלשת יבשה ויציבה ואין רימות כלל


תמונה 15. באזור הביקורת שאינו מטופל הלשלשת רטובה, ואפילו במצב נוזלי, ויש רימות וזבובים רבים

 

סיכום

בעבודה זו נבדק החומר פרלייט המשווק ע"י חברת אגרילייט

פרלייט הוא חומר בעל יכולות גבוהות ביותר לספיחת נוזלים, והוא משמש גם בתעשיית מזון בעלי החיים כחומר נפח.

המטרה הראשונית לשימוש בחומר הייתה ייבוש הלשלשת הרטובה, במיוחד בעונת הקיץ, ייצוב ערמת הלשלשת כך שתוכל להיבנות פירמידה מה שאינו מתאפשר כאשר הלשלשת רטובה מאד(שלולית). מטרה זו הושגה הן בטיפול א' והן בטיפול ב'. כתוצאה מייבוש הלשלשת פחתה רמת הנגיעות(כמות הרימות) כעבור כשבוע, הרימות התייבשו ומפגע הזבובים התמעט מאוד.

פיזור הפרלייט בלולי הסוללה הישנים על גבי הלשלשת הרטובה קל ומהיר ואינו מצריך אמצעים מיוחדים(אלא מטאטא).

 

מסקנות

  1. הפרלייט משמש כחומר סופח נוזלים בלולי ההטלה הישנים (זבל על הקרקע).
  2. המינון המומלץ לפיזור פרלייט: 1 שק ל- 3-6 מ"ר, בהתאם לרמת הרטיבות.
  3. ייבוש הלשלשת תורם לבניית 'פירמידה' יציבה של לשלשת כבר לאחר טיפול אחד בלבד. טיפול נוסף ישפר בהחלט את מצב הלשלשת.
  4. ייבוש מהיר של הזבל יפתור גם את בעיית הרימות (שיתייבשו אף הן) ויפחית את הנגיעות בזבובים.
  5. שימוש בחומר הדברה כנגד זבובים בהמשך לטיפול בפרלייט נמצא יעיל ביותר.
  6. לאור הצלחה בשימוש בחומר הוחלט לבחון חומרים נוספים בעלי תאחיזת מים גבוה אשר יכולים לסייע בפתרון בעיית לשלשת רטובה בקיץ.

בכל מקרה חשוב להתחיל בפעולות בעיתוי הנכון, כלומר בסוף האביב ומיד עם הופעת רטיבות (שלוליות ורימות), ולהתמיד בפעולות המניעה.

 

כתבות נוספות

מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים, יוני דמרי בדיון בועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בכנסת בנושא מתנדבים בחקלאות וירידה במימון הממשלתי בחקלאות בנגב ובגליל:

״החקלאים בצפון מסכנים את חייהם יום יום שעה שעה. קיימת חשיבות גדולה מאוד להמשיך ולהבטיח את ביטחון המזון של מדינת ישראל ולתחזק את הרצף התפקודי

קרא עוד