חברת Kera Protein Ltd, שבסיסה בלונדון, אנגליה, הופכת נוצות עוף שנזרקו מהמשחטות לחלבון אכיל, המחקה את הטעם והמראה של בשר איכותי. אירוע ההשקה של החברה שהתקיים לאחרונה,הציג את ססמת החברה "טעמי העבר, חלבון העתיד". באירוע הוגשה ארוחה בת שש מנות, על מנת להדגים את הרבגוניות של המוצר
צילום: יח"צ חברת Kera Protein Ltd / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א'
חלבון מבוסס נוצות יכול לסייע לטפל לפחות בבעיית קיימות אחת הפוקדת את תעשיית המזון: עודף פסולת. עד 3 מיליון טון של נוצות עופות מתבזבזים מדי שנה באירופה לבדה. בדרך כלל הנוצות נשרפות או מושלכות לאשפה. בהליך היחודי של החברה, הנוצות, המסופקות מחווה מקומית, עוברות תהליך מיצוי של 34 שעות, לא קצר ולא זול.
מהניסויים שערכה בחברה, ניתן להפיק כ-190 גרם חלבון שעבר תהליך הידרוליזציה מהנוצות שנמרטו מעוף אחד. החלבון יכול להוות בסיס למנות רבות, מאחר ואין לו טעם משלו. הוא קולט את הטעמים של התבשיל.
לחברה מאחורי הפרויקט, Kera Protein Ltd, יש גישה ייחודית לחלבון הנוצות המיוצר במעבדה: להפוך פסולת שנזרקה מתעשיית העופות למוצר דמוי בשר באמצעות תהליך הידרוליזה אינטנסיבי בן 13 שלבים.
הרעיון של החברה התחיל כפרויקט הסטודנטים של מייסד החברה, סוראוואט קיטיבנתורן, באוניברסיטת סנט מרטינס בלונדון בשנת 2019. מאז, הוא ושותפו העסקי, טום וושינגטון, התעמקו בסוגיית ניהול הפסולת – תוך התמקדות במיוחד בנוצות תרנגולת.
שוק תחליפי הבשר וניצול מיטבי של מזון: שוק צומח ומתוחכם מאוד
שוק תחליפי הבשר הוא תחום עסקי וטכנולוגי המתפתח במהירות בשנים האחרונות. תחליפי הבשר מיועדים לספק אפשרות טעימה, מזינה וסבירה לאנשים שמחפשים אלטרנטיבה לבשר או רוצים להפחית את ההשפעה הסביבתית של צריכת בשר. השוק צומח במהירות, וחברות רבות משקיעות משאבים רבים במחקר ופיתוח של מוצרים חדשים. נראה כי התחרות בתחום מתעצמת, והתפתחות טכנולוגית כוללת חדשנות גדולה בתהליכי ייצור, טעמים ומרקמים.
המוצרים הזמינים בשוק כוללים חיטה, סויה, צמחי ים, חלבונים ועוד. כל אחד מהם מציע חוויית טעם ומרקם משלו, מתאימה לשימושים שונים ולקהלים שונים. יתרה מכך, חלק מהחברות משתדלות לשפר את המוצרים שלהן כך שיידמו טעם ומרקם המזכירים את הבשר המקורי באופן מירבי.
אחד האתגרים הגדולים בפיתוח של תחליפי בשר הוא ליצור מוצרים שאכן יכולים להתחרות בבשר המקורי לגבי טעם, מרקם, ערכים תזונתיים ומחיר. חלק מהמוצרים הנוכחיים עדיין מקבלים ביקורות שונות בכך הקשור לאותו חווית טעם או רכות הבשר, אך התפתחות מהירה וקונסטנטית בתחום המחקר מבטיחה שהמוצרים העתידיים יהיו יותר מושלמים ומתקדמים.
נכון להיום, השוק הוא פחות מבולגן מאשר בעבר, וצמיחתו מובהקת. חברות רבות נכנסות לשוק עם מוצרים חדשים, והתחרות גורמת לחידוש ולשדרוג קבוע של המוצרים. בנוסף, מקום מרכזי נתון במחקר מוקדש לפיתוח של מוצרים נוספים כגון גבינות צמחיות, חלב צמחי ועוד.
מבחינת היבטים תרבותיים וחברתיים, ישנה גיבוי גדול מאוד לתחום זה מצד אנשים שמחפשים דרך לצרוך מזון בצורה שמפחיתה את ההשפעה על הסביבה והבעלי חיים. גם סטודנטים, ספורטאים ואנשי צעירים רבים מעוררים עניין בתחום זה, בהתאם לדרישה שלהם לתזונה טבעונית או להפחתת הצריכה שלהם של בשר מקורי מסיבות בריאותיות או סביבתיות.
לסיכום, שוק תחליפי הבשר הוא תחום דינמי וצפיף עם פוטנציאל גדול לצמיחה ולפיתוח. התחרות בתחום מעוררת חדות ויצירתיות, ומספקת אפשרויות טעימות ותזונתיות לאנשים מכל רחבי העולם.